Opečaćeni Kristovim križem
Svetkovina Svih svetih
Čitanja: Otk 7,2–4.9–14; Ps 24,1–6; 1Iv 3,1–3; Mt 5,1–12a
Uvod
Ivan evanđelist u svojoj viziji promatra svece koji na nebesima slave Boga zbog spasenja koje je donio ljudima.
Znak spašenih
Knjiga Otkrivenja obiluje starozavjetnim slikama kao nijedna druga biblijska knjiga, pa ćemo bez dobrog poznavanja tih slika i simbola malo toga moći shvatiti. Tako u prvom čitanju imamo anđele što ih Bog šalje da naude zemlji koja je ogrezla u zlu i opačinama. Ipak, pravednici će se spasiti: Bog će ih obilježiti svojim znakom. Ovo nas podsjeća na prizor iz Knjige Izlaska kada je Bog krenuo nauditi zemlji, ali je spasio svoje izabranike, koji su dovratnike i nadvratnike, odnosno pročelja svojih kuća, označili janjećom krvlju (usp. Izl 12,23). Također, Ivanovo nas viđenje podsjeća na viziju proroka Ezekiela u kojoj Bog šalje anđela da, zbog gnusoba koje su se u Jeruzalemu događale, poubija sve njegove stanovnike osim Božjih izabranika, koji će na čelima biti obilježeni znakom (usp. Ez 9,4s). Hebrejski izvornik Ezekielove knjige na ovom mjestu otkriva jednu igru riječi: hebrejska je riječ za „znak” tav, što je ujedno naziv posljednjeg slova hebrejskog alfabeta. To znači da je znak koji će izabranici imati na čelu upravo slovo tav. Ako pogledamo kako to slovo izgleda, vidjet ćemo jedan kvadratić s viticom na lijevoj strani, što nam ne govori ništa, ali ako pogledamo kako je slovo tav izgledalo u paleohebrejskom alfabetu (koji je bio u upotrebi u vrijeme proroka Ezekiela), doći ćemo do jako zanimljivog zaključka. Ezekiel je, naime, u svojoj viziji na čelima spašenih pravednika vidio znak križa, no on u tome nije mogao prepoznati križ Isusa Krista, već samo jedno slovo alfabeta.
Haljine ubijeljene u krvi
Nakon onih opečaćenih Kristovim križem Ivan vidi i nebrojeno mnoštvo obučeno u bijele haljine, s palminim granama u rukama. Palmine su grane bile povezane s Blagdanom sjenicâ – jesenskim blagdanom koji se obilježavao radosnim slavljem i velikom gozbom u iščekivanju dolaska budućeg Božjeg kraljevstva (usp. Lev 23,34). Prorok Zaharija najavio je da će uspostavu Božjega kraljevstva pratiti slavlje Blagdana sjenicâ (usp. Zah 14,16). Što se tiče značenja bijelih haljina, one su danas simbol čistoće koja se dobiva krštenjem, no nekoć su bile dio ceremonijalne odjeće koju je nosio svećenik u Hramu prilikom prinošenja žrtava. Naravno, nakon klanja životinja te haljine više nisu bile pretjerano čiste. Ali Ivan u svojoj viziji gleda suprotan prizor: krv Krista janjeta ne prlja haljine, nego ih pere, vraćajući svećeničko dostojanstvo svima koje dotakne (usp. Izl 19,6; Otk 5,10).
Velike nevolje
Jedan od starješina otkriva da su ljudi u bijelim haljinama došli iz „nevolje velike” (Otk 7,14). Riječ je o vremenima kušnje i progona koja su najavljivali proroci. Ona moraju nastupiti prije konačnog dolaska spasenja (usp. Dn 7,21s). Ta je vremena prvi na sebi iskusio Isus prije no što je ljudima donio spasenje, a iskusit će ih i cijela Crkva prije Isusova drugog dolaska. Kroz njih također prolazi svatko tko sebe naziva kršćaninom. Životne teškoće i križevi, kojih nitko od nas nije oslobođen, s kojima se borimo na vanjskom i unutarnjem području, za nas predstavljaju te velike nevolje kroz koje smo pozvani proći onako kako je Isus kroz njih prolazio. Dakle, Ivan u Otkrivenju gleda proslavljenu Crkvu: gleda silnu nebesku vojsku onih koji su oprani vodom krštenja i krvlju Kristovom, koji su posred svoga čela stavili znak onoga kome pripadaju. Taj znak nije vidljiv svakom oku, nego se očitovao u njihovim životima u vremenima velikih nevolja u kojima nisu radili kompromise sa zlom niti odustajali od svoga poslanja, već su uvijek svjedočili križ kojim su opečaćeni, ma koliko ih to skupo koštalo. Na današnju svetkovinu spominjemo se tih ljudi koje nazivamo svecima.
Blaženstva
Iz Evanđelja danas slušamo Isusov program za život u Božjem kraljevstvu – njegova blaženstva. Ona su recept za svetost, a sveci su ljudi koji imaju osobine koje Isus danas nabraja. Kako navodi Katekizam, blaženstva „ocrtavaju lice Isusa Krista i opisuju njegovu ljubav; izražavaju poziv vjernika pridruženih slavi njegove Muke i Uskrsnuća; ona osvjetljuju djela i stavove svojstvene kršćanskom životu; to su paradoksalna obećanja koja u nevoljama podržavaju nadu; naviještaju blagoslove i nagrade koje učenici tajanstveno već unaprijed kušaju; najprije su ostvarena u životu Djevice Marije i svih svetaca” (KKC 1717).
Zaključak
Promatrajući živote svetaca, možemo vidjeti kako izgleda čovjek koji je ova blaženstva konkretno ostvario. Ona su paradoksalna, kako kaže Katekizam, zato što obećavaju da možemo naći radost i sreću u onome što nam se čini potpuno suprotnim: u siromaštvu, tuzi i progonstvu. I zaista bi ova blaženstva ostala tek nekakav sulud govor da nemamo pred sobom vojsku svetaca koji su ih utjelovili. U životnim razdobljima kada posustajemo i polako se gubimo, životi svetaca uvijek mogu biti naše nadahnuće i dati nam snagu da ustrajemo. Nemojmo nikada zanemariti inspiraciju koju nam pružaju, pa makar to značilo po stoti put čitati isti životopis ili gledati isti film. A od svih tih životopisa najvažniji je onaj Isusov – evanđelje koje nikada ne prestaje oduševljavati i davati nadu.