Kovčeg novoga saveza
Uznesenje Blažene Djevice Marije
Čitanja: Otk 11, 19a; 12, 1–6a.10ab; Ps 45, 10–12.16; 1Kor 15, 20–27a; Lk 1, 39–56
Uvod
Današnje prvo čitanje počinje jednom senzacionalnom rečenicom: „Otvori se hram Božji na nebu i pokaza se Kovčeg saveza njegova u hramu njegovu“ (Otk 11,19). Kada bismo u prvom stoljeću ovo stavili na novinsku naslovnicu, nema Židova koji te novine ne bi kupio, jer ova rečenica označava uspostavu Božjega kraljevstva.
Kovčeg saveza
Nakon što je čovječanstvo prognano iz raja, Bog traži načine da se približi čovjeku. Velik korak u tom smjeru bilo je izabranje Izraela, koji će postati narod kojemu će Bog biti posebno blizak. Kao znak svoje blizine, Gospodin je Izraelcima dao Kovčeg saveza. Pred tim je Kovčegom čovjek ponovno mogao boraviti u Božjoj prisutnosti (usp. Izl 25,22) i ujedno mu je bio jamstvo Božje zaštite. Ali Bog nije obećao štititi svoj narod ako će Izraelci samo hodati uokolo noseći Kovčeg i spaljivati žrtve pred njim, nego ako će vršiti njegove zapovijedi. U tome oni, kao što nam je poznato, nisu baš ustrajali. Zato naposljetku padaju pod babilonskom čizmom i Babilonci ih odvode u ropstvo. Ipak, prije negoli su oni provalili u Jeruzalem, prorok Jeremija uspio je uzeti Kovčeg saveza iz Hrama i sakriti ga u jednu pećinu kako ga pogani ne bi obeščastili. Od tada Kovčeg više nitko nije vidio. Jeremija je, međutim, prorokovao da će dan kada se Kovčeg pojavi biti znak da Bog ponovno sabire svoj narod i uspostavlja mesijansko kraljevstvo (usp. 2 Mak 2,4–8).
Pokaza se Kovčeg saveza
Evanđelist Ivan u knjizi Otkrivenja donosi zaista senzacionalnu vijest: pronađen je Kovčeg saveza! Nakon te bombastične rečenice očekujemo da nam kaže tko ga je našao, gdje je bio skriven, gdje je sada i tko je taj novi kralj koji će uništiti sve Izraelove neprijatelje. Ivan nastavlja: „Žena odjevena suncem, mjesec joj pod nogama, a na glavi vijenac od dvanaest zvijezda“ (Otk 12,1). Kovčeg saveza, mjesto Božje prisutnosti, jamstvo Izraelove slobode i nada svih obespravljenih i potlačenih – to je žena! I to kakva žena! Žena kojoj se nebeska tijela pokoravaju; jedina koja je bez grijeha začeta, bez grijeha živjela, bez grijeha usnula; uznesena na nebo, uzdignuta iznad svih anđela, proglašena kraljicom neba… ali ujedno i žena koja je s Kristom morala proći sve njegove muke, koja je trpjela progonstvo, siromaštvo i osudu te u konačnici gledala kako plod njezine utrobe biva mučen i ubijen.
Ne tražite više
Danas među nekim kršćanima, a pogotovo među Židovima, postoje ljudi koji traže Kovčeg staroga saveza što ga je Jeremija sakrio negdje na području današnjeg Jeruzalema. No evanđelist Ivan poručuje: ne budite ludi, jer Kovčeg je već pronađen, a ono što se u njemu nalazi još je bolje i vrednije. U starome su Kovčegu bile pohranjene kamene ploče Saveza (tzv. Deset zapovijedi), Aronov štap (kao simbol svećeništva) i nebeski kruh kojim su se Izraelci hranili u pustinji. Marija sve to nadmašuje jer se u njoj nalazio Isus, koji donosi novi Zakon – zakon koji neće biti upisan u kamen, nego u srca (usp. Ez 36,26). On je svećenik novoga Saveza (usp. Heb 9,15) i nova nebeska hrana za život vječni (usp. Iv 6,51).
Kovčeg staroga saveza bio je toliko svet da ga nijedna osoba nije smjela dotaknuti, no Marija je još svetija, zbog čega nju nijedan muškarac nije smio dotaknuti. Kovčeg staroga saveza bio je okovan čistim zlatom kako bi se pokazala njegova vrijednost i svetost, no Marija na sebe nije stavljala zlatni nakit jer je ona sama čišća, ljepša i sjajnija od svih zlata i dragulja ovoga svijeta. Zato nemojmo govoriti da je Isus rođen u siromašnoj i jadnoj štalici. Isus je imao Mariju za majku, što je bogatstvo koje nikada nijedan kralj u ljudskoj povijesti nije nadmašio.
Kovčeg saveza i uznesenje
Zašto na današnju svetkovinu njezina uznesenja u nebo toliko govorimo o Mariji kao Škrinji zavjetnoj, odnosno Kovčegu saveza? Kao što je Kovčegu staroga saveza mjesto bilo u jeruzalemskom Hramu, tako je i Kovčegu novoga saveza mjesto u novom Hramu – onom nebeskom. Nije Marijina duša bila novi Kovčeg saveza, nego njezino tijelo. Dakle, kada Ivan u nebeskom hramu vidi ženu koja je Kovčeg saveza (usp. Otk 11,19a), on ne vidi tek njezinu dušu nego i tijelo i dušu. Stoga je ovo viđenje Marije kao Kovčega novoga saveza jedan od dokaza dogme o njezinu uznesenju na nebo, odnosno temelj današnje svetkovine.
Postoji još jedna zanimljivost: Kovčeg staroga saveza bio je izrađen od drva akacije (usp. Izl 25,10; hrvatski prijevod govori o bagremu, koji se često brka s akacijom). To je drvo, zbog svoje gustoće i prirodnih ulja koja sadrži, praktički otporno na truljenje. Ono traje vječno, baš kao i Marijino tijelo, koje nije zahvatila trulež, koje je uzneseno na nebo neraspadnuto i u kojem je ona postala sudionica vječne Božje slave, što je budućnost svih nas koji se uzdamo u Božju riječ.
Zaključak
Stoga onima koji traže Kovčeg saveza, mjesto Božje prisutnosti gdje mogu doći i susresti Boga, evanđelist Ivan poručuje: „Evo ti majke!” (Iv 19,26). Naš nam je duhovnik u bogosloviji često ponavljao: „Tko Mariju ljubi, taj se ne gubi.“ Kovčeg saveza Izraelcima je bio vodič na putu, jamstvo opstanka i izvor blagoslova, a to je i Marija nama: vođa, zaštita i blagoslov za naš život. S njome će svaki čovjek sigurno stići do svojega cilja – do spasenja, do Isusa.